Preskočiť na hlavný obsah
Oficiálna stránka SK

Doména gov.sk je oficálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

  1. Portál
  2. Aktuality
  3. Detail

Príbeh košickej Katky – našej parnej unikátky

KPÚ Košice
01 - Parná lokomotíva Katka z roku 1884, Košice, čelný pohľad, foto: Viliam Haberland

Najstaršia parná lokomotíva Katka U 36.003 – naša unikátna hnuteľná národná kultúrna pamiatka „na kolesách“ patrí ozaj k európskym raritám. Vyrobili ju v nemeckej lokomotívke Hagans v Erfurte ešte v roku 1884 a jej rovesníci už dávno odpočívajú na dôchodku. Košická Katka je však výnimočná tým, že dnes stále ešte jazdí podľa cestovného poriadku. Je to trojnápravový úzkorozchodný parný rušeň, ktorý bol pôvodne dodaný na trasu Gelnica - Smolnícka Huta s rozchodom 1000 mm, kde slúžil viacmenej až do 50-tych rokov 20. storočia. Počas 2. svetovej vojny bola Katka použitá ešte aj na dráhe Hronská Dúbrava - Banská Štiavnica, v socialistickej ére bola zas chvíľu inštalovaná na pomníku v depe v Spišskej Novej Vsi, aby potom mohla byť v novej ére - po kompletnej renovácii v Českých Veleniciach - v lete 1991 nasadená ako funkčný múzejný exponát už v Košiciach.

Prevádzkovať parnú „babičku“ si však dnes vyžaduje obrovské úsilie a poriadnu dávku nadšenia, o čom vedia svoje najmä dobrovoľníci z Detskej železnice Košice. Každý rok sa totiž Katka musí podrobiť ďalšej etape dôsledného reštaurovania, aby mohla v novej sezóne opäť robiť radosť malým aj veľkým návštevníkom jedinej zachovanej detskej železnice na Slovensku - v Čermeľskom údolí v Košiciach. Táto atrakcia bola uvedená do prevádzky už v rokoch 1955 – 1956: pôvodne ako tzv. Pionierska železnica, prvá svojho druhu v bývalom Československu, a jediná, ktorá prežila až do súčasnosti, a to v úseku, dlhom 4,2 km. Ide o projekt zábavnej dráhy, aké existovali už pred druhou svetovou vojnou. Mnohé funkcie tu od začiatku vykonávali a dodnes vykonávajú deti a mládež, s účelom získať záujem o veľkú železnicu. Zároveň sama o sebe predstavuje hodnotnú technickú pamätihodnosť, keďže tu boli pri jej výstavbe prevezené nepoužívané rušne (lokomotívy), vozne i iné zariadenia (napr. historické výhybky) z trate Mníšek n/Hnilcom – Smolnícka Huta, a či Hronská Dúbrava - Banská Štiavnica. Keďže zariadenie obidvoch pôvodných starších tratí už neexistuje, má súbor koľajových vozidiel, ktorého súčasťou je aj lokomotíva Katka, významnú historickú hodnotu.

K reštaurovaniu samotnej pamiatkovej lokomotívy i k nej patriacich historických vozňov je samozrejme nevyhnutná aj správna súčinnosť s Krajským pamiatkovým úradom Košice, pod ktorého dlhoročnou kuratelou prebiehajú rukami špecializovaných reštaurátorov všetky zásahy a opravy, a to predovšetkým na 136-ročnej parnej lokomotíve, a to osobitne aj vďaka príspevkom z Ministerstva kultúry SR cez grantový program „Obnovme si svoj dom 1.1“. Pri príležitosti 65. výročia železničky, pripomínaného v tomto „výnimočnom roku“ v októbri, sa spoločne tešíme, za všetko dobré podporovateľom ďakujeme a veríme, že nám, i ďalším generáciám bude Katka ešte dlho prinášať radosť a zážitky. Nech to para tlačí!
Viac aktualít a príbehov zo života „Katky“ a železničky.
 

Autori: Zuzana Lehotská (Detská železnica Košice, o. z.) – Juraj Gembický (KPÚ Košice)        

20 – Parná lokomotíva Katka – v ére steampunku, foto: J. Gembický, KPÚ Košice
02 – Parná lokomotíva Katka – meno a označenie, foto: J. Gembický, KPÚ Košice
03 – Parná lokomotíva Katka – pohľad na trati, foto: Detská železnica Košice, o. z.
04 – Detská železnica Košice – Čermeľ, trasa, foto: J. Gembický, KPÚ Košice
05 – Parná lokomotíva Katka – pohľad zadný, foto: J. Gembický, KPÚ Košice
06 – Parná lokomotíva Katka – pohľad do kabíny, foto: J. Gembický, KPÚ Košice
07 – Parná lokomotíva Katka – detail, foto: J. Gembický, KPÚ Košice
08 - Parná lokomotíva Katka – detail, foto: J. Gembický, KPÚ Košice
09 – Parná lokomotíva Katka – detail, foto: J. Gembický, KPÚ Košice
10 – Parná lokomotíva Katka – detail, foto: J. Gembický, KPÚ Košice
11 – Parná lokomotíva Katka – detail, foto: J. Gembický, KPÚ Košice
12 – Parná lokomotíva Katka – detail, foto: J. Gembický, KPÚ Košice
13 – Parná lokomotíva Katka – detail, foto: J. Gembický, KPÚ Košice
14 – Parná lokomotíva Katka – detail, foto: J. Gembický, KPÚ Košice
15 – Parná lokomotíva Katka – detail, foto: J. Gembický, KPÚ Košice
16 – Parná lokomotíva Katka – detail, foto: J. Gembický, KPÚ Košice
17 – Parná lokomotíva Katka – detail, foto: J. Gembický, KPÚ Košice
18 – Parná lokomotíva Katka – detail, foto: J. Gembický, KPÚ Košice
19 – Parná lokomotíva Katka – detail, foto: J. Gembický, KPÚ Košice
01 - Parná lokomotíva Katka z roku 1884, Košice, čelný pohľad, foto: Viliam Haberland