Odviate vetrom ...
Zachráňme vozeň Detskej železnice z Košíc
Prológ
Ak čakáte podľa názvu „klasickú romantiku“, tak toto je iba drsný veterný košický príbeh s pamiatkarskou zápletkou. Matka Zem ako nadčasová aktérka nám v ňom len vracia, čo jej ako ľudstvo dlhodobo nakladáme na plecia. A tak tu žijú s nami štyri živly a naše pamiatky. Po pandémii a nedávnom fatálnom požiari v Banskej Štiavnici či historických záplavách našich miest, tu tento raz účinkuje osudová víchrica. Láme ani nie tak srdcia, ale skôr strechy. Hlavným zasiahnutým hrdinom je hnuteľná národná kultúrna pamiatka: úzkorozchodný osobný otvorený železničný vozeň (Ca/u 610) z roku 1904, nazývaný „Maťko“. Bol vyrobený vo vagónke Győr M. Á. V. a prestavaný v roku 1955 v dielňach ČSD Žilina, kedysi tiež ako štiavnický, dnes patriaci Detskej železnici Košice vo výletnej časti mesta – v lesoparku v Čermeli. Čo sa tu nedávno udialo a čo by sa ďalej mohlo diať, sa už dozviete v tomto najnovšom príspevku z „vláčikovej dielne“ dobrodružných rozprávaní KPÚ Košice ...
Z histórie
Väčšina historických vozňov košického pamiatkovo chráneného súboru, spolu s parnou lokomotívou Katkou „U 36.003“, bola prevádzkovaná pôvodne na sieti tzv. Gelnických miestnych dráh, a (pravdepodobne) predtým aj na trati Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica. Po zrušení tratí, na ktorých slúžili, boli po roku 1955 presunuté na vtedajšiu tzv. Košickú pioniersku železnicu na trase Košice – Čermeľ. Tá bola postavená v rokoch 1955 – 1956 ako vôbec prvá pionierska železnica v Československu. Išlo o unikátny projekt zábavnej železničnej dráhy, aké existovali už pred druhou svetovou vojnou, avšak tu čo najviac prevádzkových funkcií vykonávali deti a mládež (pionieri).
Košická detská železnica je jediná z bývalých pionierskych železníc, ktorá plne funguje dodnes. Zároveň predstavuje hodnotnú technickú pamätihodnosť. Pri jej výstavbe boli totiž prevezené nepoužívané rušne (lokomotívy), vozne i iné zariadenia (napr. historické výhybky) z mnohých zrušených tratí na Slovensku. Keďže zariadenie pôvodných starších tratí už neexistuje, má súbor úzkokoľajných vozidiel v Košiciach aj významnú historickú hodnotu. Všetky sú počas sezóny v „živom režime“ pre turistické účely, pre rodiny s deťmi, pre domácich i návštevníkov. Počas svojho fungovania za ostatné desaťročia už samozrejme prešli aj viacerými zmenami a opravami, aby ako funkčné pamiatky na koľajniciach naďalej slúžili aj pre budúce generácie.
Krátko o „Maťkovi“ ...
Už od minulého roku sa v Čermeli chystá väčšie reštaurovanie – obnova. Ide o tri historické osobné otvorené vozne (tzv. letné). Nie sú uzavreté oknami, iba prekryté strechou, pri čom v minulosti sa namiesto okien využívali aj závesy. Neosvedčili sa z praktických dôvodov. Vozne prestavali v roku 1955 v dielňach depa ČSD v Žiline výlučne pre Pioniersku železnicu v Košiciach. Pri tejto prestavbe boli vozňové skrine zhotovené na starších spodkoch vozňov ešte zo štiavnickej železnice. Stavitelia sa zároveň inšpirovali vtedy veľmi obľúbenými otvorenými vozňami elektrickej železnice vo Vysokých Tatrách. Tie pre košickú železnicu boli postavené tak „aby sa bral ohľad na bezpečnú prepravu neposedných malých cestujúcich“. Preto majú stenu otvorenú len vo svojej hornej polovici. Ich novopostavenú skriňu tvorí oceľová kostra, zvonku krytá plechom a zvnútra obložená drevenými palubovkami. Bočné steny siahajú do výšky pásu, horná časť stien je otvorená, strechu nesú čelné steny a stĺpiky na bokoch vozňa. Niekoľko zaujímavostí (nielen) pre fajnšmekrov: vozeň má 44 miest na sedenie. Originálne preklopná konštrukcia operadiel umožňuje ich otočenie podľa smeru jazdy. Elektrické vnútorné osvetlenie je napájané z lokomotívy. Vozne majú hmotnosť 8,2 tony, pôvodnú dĺžku cez nárazníky 11 350 mm, rázvor podvozkov 1 300 mm.
Aktuálne správy
Vplyvom veľkej víchrice v Čermeli osudového 27. marca 2023 padol za obeť jeden z obľúbených letných historických vozňov Košickej detskej železnice. Klince, ktoré doteraz držali plechový plášť strechy, povolili, a spolu s plechom vytrhali aj časť podhľadovej výdrevy. Vozeň je tak momentálne bez plechovej strechy a hrozí jeho zatekanie a ďalšie poškodenia či devastácia. Odborníci zatiaľ odhadli škodu na niekoľko desiatok tisíc eur. Detská železnica je na začiatku sezóny a nedisponuje financiami na jeho opravu.
V príbehu o odviatí vetrom ide, žiaľ, práve o pamiatkovo chránený, kedysi služobný a poštový historický vozeň, vyrobený v roku 1904, ktorý pôvodne jazdil na štiavnickej železnici. Po jej zrušení chvíľu premával na gelnickej, odkiaľ bol prevezený do Žilinského depa, kde ho prerobili na letný vozeň už pre Pioniersku železnicu v Košiciach. Od roku 2012 nesie familiárne označenie „Maťko“. Krajský pamiatkový úrad Košice už vydal vlastníkovi rozhodnutie o opatreniach na nápravu havarijného stavu. Ďalšia podpora pre urýchlenú záchranu „Maťka“ je však teraz veľmi urgentná. Ministerstvo kultúry SR v uplynulých rokoch poskytlo prevádzkovateľovi príspevky na záchranu parnej lokomotívy „Katky“, ale aj na reštaurovanie iného vozňa, poškodeného dopravnou nehodou. Národná kultúrna pamiatka – vozeň „Maťko“ – bola však vzorne udržiavaná, a preto víchricou odviata strecha vyryla do tohtoročného rozpočtu prevádzkovateľa „krvavú ranu“. Veríme, že príbeh „Maťka“ osloví početné komunity rodín s deťmi, Košičanov i fanúšikov historických železničiek po celom Slovensku či v zahraničí. S blížiacim sa letom sa tak snáď nájde aj sponzor, nadácia, či iná konkrétna podpora pre záchranu „letného“ vozňa. Ako sa s nádejou, ale i s výzvou k spoločnej záchrane vraví na železnici: „Nech to para tlačí!“
Autor: J. Gembický (KPÚ Košice)
Foto / zdroje: Detská železnica Košice; J. Gembický – KPÚ Košice