Preskočiť na hlavný obsah
Oficiálna stránka SK

Doména gov.sk je oficálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

  1. Portál
  2. Aktuality
  3. Detail

KPÚ Košice - Príbeh budovy Železničného riaditeľstva v Košiciach

KPÚ Košice
01 - Železničné riaditeľstvo, pohľad z Hviezdoslavovej ulice, dokončená I.etapa (hist.foto), zdroj: archív KPÚ Košice

Medzi významnými a verejnosti známymi kultúrnymi pamiatkami Košíc ostávajú niektoré neprávom zabudnuté, aj keď tiež monumentálne, ale mladšie stavby, ktoré majú tiež dobrodružné životopisy, hodné pozornosti a prezentácie. Patrí k nim aj majestátna budova Železničného riaditeľstva na ulici Železničná 1 – Gorkého 2 v Košiciach, a v aktuálnych časoch daňových priznaní sa mnohým z nás pripomína práve kvôli tomu, že je najnovšie sídlom Daňového úradu. Budovu postavili ako prevádzkový objekt Železníc Slovenskej republiky: je to rozsiahla štvorkrídlová trojpodlažná stavba s asymetrickou sedlovou strechou nad jednotlivými krídlami, s vnútorným dvorom. Je evidovaná v Ústrednom zozname pamiatkového fondu pod číslom 1328/1, a nachádza sa pri severnej hranici Mestskej pamiatkovej rezervácie Košice. 

Príbeh výstavby a architektonicko-historického vývoja budovy poznáme najmä vďaka podrobnému architektonicko-historickému výskumu, ktorý spracovali Mgr. Ľ. Kürthy a Mgr. B. Glocková v roku 2014. Urbanistický vývoj severnej časti historického centra mesta bol podmienený postupným búraním mestského opevnenia už začiatkom 19. storočia. Začiatkom 60-tych rokov 19. storočia tu pre novú zástavbu predurčila mestská vrchnosť priestor tzv. „glacis“ (predpolie a pevnostné násypy a valy, ktoré boli rozváľané a splanírované spolu s búraním opevnenia), a preto ho aj dočasne pomenovala Stavebníckym námestím. Prvou (aj keď dočasnou) stavbou v rokoch1883-1885 na východnej strane tejto plochy boli tzv. barakové kasárne Františka Jozefa, a aj námestie následne premenovali na námestie Františka Jozefa. 

V roku 1870 boli Košice začlenené do línie košicko-bohumínskej železničnej trate, smerujúcej z Budapešti. Usilovali sa preto o preloženie riaditeľstva štátnych železníc z Miškovca do Košíc, a nakoniec v roku 1913 sa mestu podarilo získať povolenie na zriadenie prevádzkového riaditeľstva košicko-bohumínskej železnice vrátane výstavby budovy. Po zbúraní barakových kasární Františka Jozefa ponúklo mesto železniciam rozsiahly pozemok, na ktorom sídlo železničiarskeho riaditeľstva postavili (v prvej etape len západná časť v pôdorysnom tvare „E“) v rokoch 1913 – 1915, a to podľa projektu renomovaného budapeštianskeho architekta Jozefa Huberta (1846 – 1916), ktorý už mal skúsenosti s projektovaním železničných objektov. Veď aj v Košiciach bol autorom novej košickej železničnej stanice, dokončenej v roku 1896, ktorá nahradila staršiu stavbu z roku 1869. 

Jozef Hubert po ukončení štúdia a krátkom prevádzkovaní projekčnej kancelárie v Budapešti (spolu s Karolom Mórym) sa čoskoro stal dvorným architektom Rakúsko-Uhorskej banky, kde získal prax v projektovaní reprezentatívnych verejných stavieb. Pri návrhu košickej prevádzkovej správy železníc Hubert zúročil svoje bohaté skúsenosti v koncipovaní náročných administratívnych budov s vysokým počtom úradníkov, jasným dispozičným členením, podmieneným jednoznačnou funkciou a samozrejme impozantným reprezentatívnym vyznením s využitím eklektického štýlu s prvkami neobaroka či neorenesancie. V košickom prípade uplatnil aj dobovo veľmi obľúbený a pri verejných stavbách často využívaný motív zosilnených nároží v podobe vežičiek so samostatným zastrešením, a tiež akcent zvýšenej atiky. Výsledkom bol projekt pôdorysného tvaru „E“ s kratšími postrannými krídlami, dvorovým rizalitom s monumentálnym schodiskom, ktorý obsiahol 147 kancelárií a 74 izieb na obytné účely. V Archíve mesta Košice je dodnes zachovaná časť plánov, označených pečiatkou kancelárie architekta Huberta. Stavbu viedol košický staviteľ Jozef Kozák, zemné práce začali v novembri 1913 a o dva roky neskôr, v novembri 1915, odovzdali dvojposchodovú budovu do užívania. Novú monumentálnu administratívnu budovu možno označiť ako neskoro-historizujúcu s použitím neobarokového klasicizujúceho tvaroslovia. Za fasádou s prvkami neobaroka sa nachádza veľmi účelná a prehľadná dispozícia s praktickým radením miestností. Reprezentatívny charakter sa sústredil na fasádach, ale aj na hlavnom schodisku, či veľkých miestnostiach prízemia hlavného a sčasti južného krídla. 

V období prvej Československej republiky sa pokračovalo so stavbou východnej časti, a to v rokoch 1921 – 1926. Dostavba vznikala postupne od severného krídla (dnešná Strojárenská ulica), cez východné krídlo (dnešná Gorkého ulica) po dostavbu južného krídla na dnešnej Hviezdoslavovej ulici. Zmena sa udiala práve v súvislosti so vznikom ČSR v roku 1918 – vznikla potreba rozšíriť kapacitu budovy pre Riaditeľstvo štátnych železníc. Dostavbou sa zväčšila kapacita budovy o 195 kancelárií a ďalšie priestory. Projekt spracoval Ing. Július Zikmund a stavebné práce viedol Ing. Alojs Novák, vlastník košickej stavebnej firmy. Projektant dostavby nadviazal na architektonický názor svojho predchodcu, a aj na jeho dispozičné riešenie, ktoré dôsledne zopakoval. Menšie stavebné úpravy v objekte boli realizované ešte aj v rokoch 1938 – 1945. Pozostávali najmä z dobudovávania technicko-prevádzkového zázemia, utilitárneho prečleňovania priestorov severného krídla a stavebných úprav v hygienických priestoroch. Ďalšie čiastkové prestavby a stavebné úpravy boli v objekte vykonané v druhej polovici 20. storočia, kedy došlo k utilitárnemu prečleňovaniu dispozície novými priečkami, a niektoré časti dvorových fasád boli nevhodne opatrené cementovým nástrekom. V budove boli umiestnené už aj iné inštitúcie - napríklad vo východnej časti dočasne sídlila radnica a mestský úrad, počas vojny to bolo riaditeľstvo maďarských železníc, v severnom krídle od roku 1940 sídlilo Uhorské technické múzeum, po roku 1945 budovu využili ako sídlo nové štátne inštitúcie - štátne povereníctvo a aj prvá povojnová československá vláda, neskôr aj Mestský národný výbor. 

V roku 1963 bola budova zapísaná do zoznamu kultúrnych pamiatok a naďalej slúžila administratíve štátnych železníc. Aktuálna obnova sa začala v roku 2014 a trvá dodnes, ale už pre nový účel: kancelárie Daňového úradu. V prvej etape boli kvalitne obnovené interiéry suterénu, prízemia a prvého poschodia a inžinierske siete, vrátane reštaurovania hlavného vstupu, hlavného schodiska, zasadacej siene na prízemí a vybraných dverných výplní. V ostatnom období boli vykonané aj práce na druhej etape: obnova druhého poschodia, využívaného podkrovia a strechy, vrátane obnovy strechy nad južným krídlom, ktorú už počas prác zničil náhly veľký požiar vo februári 2018. V súčasnosti sa obnovujú fasády: uličné fasády sa reštaurujú, dvorové fasády sa obnovujú umelecko-remeselne. O rozsahu prác, ktoré dnes už finišujú, a ich výsledku sa košickí daňovníci dozvedajú práve v týchto dňoch, kedy sa Daňový úrad otvára pre nich aj pri dodržiavaní obmedzujúcich nariadení kvôli prevencii šírenia pandémie COVID-19, ale vy sa najlepšie presvedčíte podľa priložených fotografií.Ing. Zuzana Strnková, KPÚ Košice (redakcia: Mgr. Juraj Gembický) 

01 - Železničné riaditeľstvo, pohľad z Hviezdoslavovej ulice, dokončená I.etapa (hist.foto), zdroj: archív KPÚ Košice
02 – Železničné riaditeľstvo, vých.krídlo, Gorkého ul (hist.foto), zdroj: archív KPÚ Košice
03 – Železničné riaditeľstvo, Železničná ul., dokončená I.etapa (hist.foto), zdroj: archív KPÚ Košice
05 – Železničné riaditeľstvo, hlavné schodisko (pred obnovou), foto: Z. Strnková
06 – Železničné riaditeľstvo, I. nadzemné podlažie, zasadačka, západné kridlo (pred obnovou), foto: Z. Strnková
07 – Železničné riaditeľstvo, II. nadzemné podlažie, chodba (pred obnovou), foto: Z. Strnková
08 -  Železničné riaditeľstvo, II. nadzemné podlažie, dvere na chodbe (pred obnovou), foto: Z. Strnková
09 – Železničné riaditeľstvo, požiar strechy dňa 27.2.2018, foto: Z. Strnková
10 – Železničné riaditeľstvo, stav po požiari (celkový pohľad) , foto: Z. Strnková
11 – Železničné riaditeľstvo, stav po požiari (detail) , foto: Z. Strnková
12 – Železničné riaditeľstvo, stav po požiari (práce), foto: J. Gembický
13 – Železničné riaditeľstvo, zreštaurovaný priestor hlavného schodiska (po obnove) , foto: Z. Strnková
14 – Železničné riaditeľstvo, chodba v suteréne (po obnove) , foto: Z. Strnková
15 – Železničné riaditeľstvo, obnovená zasadačka na I. nadzemnom podlaží, foto: Z. Strnková
16 – Železničné riaditeľstvo, bočné schodisko v severnom krídle (po obnove) , foto: Z. Strnková
17 – Železničné riaditeľstvo, prechody medzi kanceláriami (po obnove) , foto: Z. Strnková
18 – Železničné riaditeľstvo, obnova strechy a čiastočne aj fasády (2019) , foto: Z. Strnková
19 – Železničné riaditeľstvo, reštaurovanie fasády (detail), foto: Z. Strnková
20 – Železničné riaditeľstvo, dvorové fasády (po obnove) , foto: Z. Strnková