Preskočiť na hlavný obsah
Oficiálna stránka SK

Doména gov.sk je oficálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

  1. Portál
  2. Aktuality
  3. Detail

Vznik bratislavského zimného prístavu

Odbor NKP a PÚ
Pohľadnica s víziou budúcej podoby prístavu z roku 1899. Zdroj: hungaricana.hu.

Tento príspevok je časťou štúdie Prístav v Bratislave - srdce obchodu publikovanej v Monument Revue. Vybraná časť sa venuje histórii zimného prístavu v Bratislave, ktorý sa v minulom roku stal jednou z novo vyhlásených technických pamiatok spolu s ďalšími objektmi v zimnom prístave.

Zimný prístav bol vytvorený na pôvodnom mieste odčlenením sa čalovského ramena od hlavného toku Dunaja východne od centra mesta. Prístav spolu s železničnou traťou bol srdcom priemyselnej zóny mesta vznikajúcej na prelome 19. a 20.storočia na Mlynských nivách.

V Bratislave je doložených v rôznych časových obdobiach viacero prístavov. "Tranzit po Dunaji zachytávajú písomné pramene už v roku 903 − 905 v raffelstattskej colnej tarife, kde sa spomína, soľ prepravovaná nemeckými obchodníkmi na lodiach po Dunaji až na trh Moravanov".[1] Prístav na čalovskom Dunaji sa spomína v roku 1375 v súvislosti s kráľovským potvrdením oslobodenia Bratislavčanov od platenia mýta.[2] Popri tomto prístave v stredoveku existovali aj prístavy vo Vydrici pri Vodnej veži a Vrakuni.[3] Historické písomné zmienky o prístavoch, prievozoch a mýtach v okolí Bratislavy spracoval v štúdii J. Šedivý.[4]

Brody alebo prievozy boli zároveň spravidla spojené s funkciou prístavu – spomínajú sa už v mestskom privilégiu Ondreja III. z r. 1291. Panovníci v nasledujúcich rokoch pravidelne udeľovali bratislavským lodníkom a prístavom rôzne privilégiá napríklad v roku 1297 povoľuje Ondrej III. vyvážať tovar z Uhorska do Rakúska výlučne bratislavským lodníkom. V roku 1374 Ľudovít zakazuje žiadať od Bratislavčanov mýto z tovaru vezeného po Dunaji. Kráľ Žigmund udeľuje v roku 1402 mestu Bratislava právo skladu a právo voľne prevážať tovar po Dunaji. [5]

Snaha o skrotenie Dunaja pri Bratislave je zaznamenaná už v diele Mateja Bella, kde popisuje dôležitosť výstavby hrádzí pre stabilizovanie brehov rieky, obmedzenie povodňový škôd a lepšiu splavnosť rieky.[6] V roku 1773 bolo ustanovené Riaditeľstvo vodnej plavby a navigácie, ktoré dostalo za úlohu regulovať Dunaj pri Bratislave. Bolo vybudovaných niekoľko hrádzí prehradzujúcich bočné ramená, ktoré zrýchtili prietok vody v hlavnom koryte, čo malo za následok eróziu v Petržalke aj na Mlynských nivách. Následne boli vybudované kamenné výhony pre usmernenie hlavného toku pri malej vode. Ich plány sa čiastočne v archívoch zachovali rovnako ako aj plány hrádzí kotvených na drevených pilótach. Tieto hrádze čiastočne dokázali plniť svoju funkciu, ale boli pravidelne v menších alebo väčších rozsahoch poškodzované ľadochodom a povodňami. "Regulačné práce sa naplno rozbehli v druhej polovici 19. storočia po vydaní Dunajských plavebných aktov v roku 1856 a prepojení Dunaja so svetovou námornou dopravou."[7]

Najzásadnejšiu zmenu zachovanú do dnešných dní v Bratislave znamenala regulácia toku Dunaja na tzv. strednú vodu v rokoch 1886-1896. Realizovala sa podľa plánov Grazioso Enea Lafranconiho z roku 1881.[8] Táto najrozsiahlejšia a najkomplexnejšia prestavba zahŕňala vybudovanie brehov plavebnej dráhy v súvislej šírke 300m. Táto úprava si vyžiadala skrátenie toku priepichmi zákrut a nasypaním nových brehov v existujúcom koryte. Celkovo bolo upravených 80km koryta Dunaja. Brehy boli vybudované strmé šikmé pomerne vysoké, boli opevnené lomovým kameňom z Devína a Dunaalmásu. Nábrežné hrádze boli v rozstupoch vybavené schodíkmi, ktoré viedli k riečnej hladine. Dunajské nábrežie sa stalo z pohľadu od rieky dominantným prvkom mesta často zachyteným aj na historických vyobrazeniach, pohľadniciach a fotografiách.[9]

V roku 1892 bolo dokončené zasypanie novozámockého/čalovského ramena Dunaja a na vzniknutom priestore bol vyrovnaný terén pre výstavbu novej priemyselnej štvrte mesta, železnice a prístavu. V roku 1897 sa začalo na území medzi pôvodným hlavným tokom Dunaja a Brenerským ramenom (na stabilnom katastri Ersekujvárivagy Brenner ág) s výstavbou Zimného prístavu.

Po spevnení dunajského nábrežia a zasypaní pôvodného čalovského ramena sa prístav v Bratislave nachádzal na nábreží smerom od mestskej sýpky po prúde rieky na ľavom brehu Dunaja. Stálo tu niekoľko prízemných drevených a drevomurovaných skladov, preklad tovaru sa vykonával ručne a s pomocou zvieracej sily. Po postavení železničného mosta a spojení dunajského nábrežia železničnou traťou bola doprava tovaru do skladov a zo skladov urýchlená. Prístav v tej dobe slúžil ako nákladný aj ako osobný prístav. V dobe povodní a ľadochodov však lode neboli chránené, keďže zimný prístav ako útočisko lodí Bratislava nemala.

O výstavbe zimného prístavu s prístavnými bazénmi v Bratislave sa začalo uvažovať na konci 19. storočia. Pôvodne malo ísť len o menší prístav umožňujúci kotvenie lodí v nepriaznivom počasí. V Budapešti sa uvažovalo s výstavbou niekoľkých malých zimných prístavov pozdĺž Dunaja, ale nakoniec sa na ministerstve poľnohospodárstva a na ministerstve dopravy dohodli na vybudovaní väčšieho zimného prístavu pre 200 lodí v Bratislave, ktorý by zároveň slúžil aj ako obchodný pristav.[10] Plány sa však začali realizovať až v roku 1897. Preklad z Preßburger Zeitung z obdobia začiatku výstavby prístavu uvádza " ...pôvodne sa počítalo len s malým zimným prístavom, zatiaľ čo v súčasnosti nám tu vyrastá najväčší riečny dopravný prístav aký kedy Uhorsko malo. ... Nový prístav je hodný toho, aby sa Bratislava oň zaujímala, pretože jeho dokončenie bude predstavovať v budúcom vývoji mesta rozhodujúci míľnik smerom k dobrému. "[11]

Na stavbu prístavu boli použité pozemky poniže starého vyústenia ramena Brenner a územie medzi Mitterhausen a Dunajom, takže musela byť do plánu zahrnutá aj väčšia časť Prievozského chotára. Na tento účel boli mestu vyčlenené rozsiahle lesné pozemky v Mühlau a ďalšie lesné pozemky boli odkúpené od Pálffyovského seniorátu. Plocha, ktorá bola vzatá do užívania sa rozkladala na 50 katastrálnych jutrách, z ktorých až 34 jutár pripadá na samotný prístavný bazén a na zvyšku sa mali nachádzať brehy, železničná stanica a sklady. Prístav bol projektovaný tak, aby pojal 200 lodí, ktoré mali mať k dispozícií 5850 metrov brehu. Na vybudovanie prístavu bolo podľa plánu potrebné presunúť 1 300 000 metrov kubických zeminy. Z toho pripadá na prácu s kameňom 50 000 kubíkov.[12]

Práce na prístave zahŕňali vybudovanie vyvýšeného plató, úpravu terénu, rozsiahle zemné práce pod úrovňou hladiny Dunaja aj vybudovanie ochranných protipovodňových hrádzí a sústavy vlečkových tratí a ciest zabezpečujúcich dopravnú obsluhu prístavu. Nasledovalo budovanie skladov, skládok, colníc, sociálneho vybavenia prístavu. Súčasťou technického vybavenia prístavu boli aj kotviace prvky, v neskoršom období žeriavové dráhy, žeriavy a pneumatické dopravníky, čerpacie stanice, vlečkové trate a i.

V Bratislave sa preklad tovaru prevádzal ručne až do r. 1916, kedy bol počas vojny postavený žeriav Parpol spoločnosťou DDSG.[13] Prechod od ručného prekladania tovarov k mechanickému prekladu bol podmienený najmä ekonomickými faktormi - zvyšujúcimi sa mzdami prístavných robotníkov a nutnosťou rýchlejšieho prekladu a kratších prestojných časov v prístavoch. Pri mechanických prekladacích zariadeniach boli vysoké zriaďovacie náklady, prevádzka už bola lacnejšia a v prístavoch s vyšším obratom tovaru bo mechanický preklad efektívnejší a rentabilnejší ako preklad ručný. Bratislavský prístav bol vybavený po len žeriavmi elektrickými, parné žeriavy sa v Bratislave na rozdiel od prístavov na rieke Labe nevyužívali.[14] Po prvej svetovej vojne sa začalo s prestavbou bratislavského prístavu na moderný nákladný riečny prístav.

Ak chcete vedieť o osude prístavu viac, prečítajte si článok v Monument revue 2/2018 (pdf, 4,02 MB)


[1] Lysá, Žofia. heslo Bratislava. In: Štefánik, Martin – Lukačka, Ján (eds.): Lexikon stredovekých miest na Slovensku.
[2] AMB, listina 330
[3] Lysá, Žofia. heslo Bratislava. In: Štefánik, Martin – Lukačka, Ján (eds.): Lexikon stredovekých miest na Slovensku., s. 106-107; Šedivý, Juraj. Stredoveké prístavy (prievozy) a mýta na Dunaji v okolí Bratislavy. s. 351-353; 359-370
[4] Šedivý, Juraj. Stredoveké prístavy (prievozy) a mýta na Dunaji v okolí Bratislavy.
[5] Šedivý, Juraj. Stredoveké prístavy (prievozy) a mýta na Dunaji v okolí Bratislavy. s. 347)
[6] TIBENSKÝ, Ján. Bratislava Mateja Bela (Notitia Hungariae historico-geographica). s. 185
[7] Sabol, Miroslav. Hospodársky význam bratislavského prístavu do 1.polovice 20. storočia. s. 31
[8] Dvořak, Pavel. Dunaj Napoleóna Bonaparta. s 147-57
[9] Pišút, Peter: Bratislavské podhradie (Zuckermandel) a Dunaj v 17. až 20. storočí, s. 54
[10] Umbau eines großen Umschlagplatzes sammt Winterhafen in Preßburg. In: Pressburger Zeitung. 15. Júla 1897 
[11] Pressburger Stromhafen. In: Pressburger Zeitung. 10. Apríl 1898. s.5
[12] Situačný plánok pôvodného koryta novozámockého dunaja z r. 1888. SNA, KU-VS, šk.717 a Pressburger Stromhafen. In: Pressburger Zeitung. 10. Apríl 1898. s.6
[13] BARTL, Július a kol. Dejiny Bratislavy. Bratislava: Obzor. 1982. s.175 a Přístav v Bratislavě. vývoj jeho vystrojení v letech 1919-1921. SNA, PPÚ, šk. 5
[14] kol. autorov. Plavební ročenka 1929. ČSL. plavební úřad v Praze 1929

Pohľadnica s víziou budúcej podoby prístavu z roku 1899. Zdroj: hungaricana.hu.
Sklad č. 7, pohľad. Zdroj: MV SR, Slovenský národný archív, fond Povereníctvo techniky, šk. 171.
Plán výstavby prístavu, 1898. Zdroj: Pressburger Zeitung. 10. apríl 1898, s. 6
Lode v Zimnom prístave 1922 - Zdroj: bratislavské rožky zbierka J. Horváth
Návrh 25 t žeriavu. Zdroj: MV SR, Slovenský národný archív, fond Krajinský úrad v Bratislave – vodohospodárska služba, šk. 637.