Preskočiť na hlavný obsah
Oficiálna stránka SK

Doména gov.sk je oficálna

Toto je oficiálna webová stránka orgánu verejnej moci Slovenskej republiky. Oficiálne stránky využívajú najmä doménu gov.sk. Odkazy na jednotlivé webové sídla orgánov verejnej moci nájdete na tomto odkaze.

Táto stránka je zabezpečená

Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.

  1. Portál
  2. Aktuality
  3. Detail

Cestný most v Humennom a transformátorová stanica v Šali

pohľad na most z juhu (zo Sninskej ul.)

Medzi technické pamiatky boli v roku 2017 zapísané aj cestný most v Humennom a stanica transformátorová v Šali, v oboch prípadoch dala podnet na vyhlásenie za NKP miestna samospráva (Mesto Humenné a Mesto Šaľa).

Tzv. Valaškovský alebo Laborecký most v Humennom, pôvodne cestný most cez rieku Laborec, bol postavený v roku 1900 na objednávku župy podľa projektu Maďarskej kráľovskej stavebnej kancelárie v Sátoraljaújhely (Nové Mesto pod Šiatrom v dneš. Maďarsku) pod dozorom hlavného kráľovského inžiniera Deszó Hönscha a kráľovského inžiniera Ignáca Czakó. Priehradový most s dolnou mostovkou založený na základoch jedného piliera a spevnenými základmi brehov rieky má celkovú dĺžku 62,40 m a šírku 5,98 m. Oceľová konštrukcia bola vytvorená pomocou tzv. „horúcej“ technológie spájania nitmi. Hornú – oceľovú časť mosta tvoria dve polia mostovky a konštrukcie mosta; mostovku tvoria plnostenné nosníky v tvare „I“, konštrukcia mosta pozostáva zo segmentových postranných priehradových oblúkov a zábradlia, na ktorom sú zachované dve kovové nápisové tabule s maďarským textom – jedna sa viaže k okolnostiam vzniku mosta spolu s rokom jeho výstavby, druhá udáva názov stavebnej firmy a mená konštruktérov mosta. Most je zachovaný takmer v autentickej podobe – zachovaná je hmota mosta, mostovka s pilierom, nábehy mosta (spevnené brehy rieky), slohový výraz konštrukcií, materiálové a konštrukčné riešenie mosta i pôvodné remeselné a konštrukčné prvky a detaily (nosníky, oblúky, zábradlia). Architektonickým a technicko-konštrukčným riešením je most podstatným hmotným dokumentom a výpoveďou o vývoji mostného staviteľstva na začiatku 20. storočia – ako príklad konštrukčného riešenia mostových nitovaných konštrukcií a tým je nositeľom predovšetkým historickej, urbanistickej, architektonickej a technickej pamiatkovej hodnoty.

Fotodokumentácia: PaedDr. ThLic. A. Liška, KPÚ Prešov, 05/2017 

Transformátorová stanica na Kráľovskej ul. v Šali je dodnes jedinou zachovanou stavbou asanovaného areálu bývalého umelého mlyna a elektrárne, dochovanou vo vysokom stupni intaktnosti funkčného riešenia a architektonického prevedenia. Postavená bola pravdepodobne v roku 1913-1914 ako súčasť elektrárne, je však možné pripustiť i neskoršie datovanie do obdobia okolo roku 1924 v rámci prebudovania mlyna na tzv. bratislavskú sieť. Objekt trafostanice sa zachoval v autentickom riešení hmoty, vnútorného dispozičného riešenia a stavebno-technického riešenia, v celkovom architektonickom výraze interiéru a exteriéru vrátane riešenia atypickej betónovej strechy, už bez technologického vybavenia. Objekt na obdĺžnikom pôdoryse v interiéri riešený ako jednoduchý jednopriestor v dvoch podlažiach nad sebou (vežovitá stavba), v exteriéri zachovaný v štandardnom dobovom výraze industriálnej architektúry s historizujúcim tvaroslovím a dekoratívnymi prvkami tvorenými skladbou tehlového muriva (omietkový sokel, kordónová rímsa, korunná rímsa, vlys s motívom zuborezu, záklenky okien), bol vybudovaný pre potrebu distribúcie elektrickej energie v areáli bývalého mlyna a dodnes si zachoval svoj architektonický slohový výraz priemyselnej architektúry z prvých desaťročí 20. storočia. Po demontovanom transformátorovom zariadení zostali zachované len horizontálne a vertikálne oceľové nosníky pre jeho uchytenie v interiéri. Trafostanica ako významný doklad počiatočných štádií elektrifikácie priemyselných podnikov a obcí na Slovensku a ako kvalitný doklad priemyselnej architektúry daného obdobia a daného typu stavby v rámci v súčasnosti známeho fondu zachovaných obdobných objektov na území Slovenska, je nositeľom predovšetkým historickej, urbanistickej, architektonickej a technickej pamiatkovej hodnoty.

Fotodokumentácia: PhDr. R. E. Pročka, KPÚ Nitra, 07/2017

Spracoval: Mgr. Naďa Kirinovičová 
 

pohľad na most z juhu (zo Sninskej ul.)
pohľad na most od juhovýchodu
pohľad na most od severovýchodu
prostredný pilier mostu
nápisová tabuľa na východnom zábradlí oceľovej konštrukcie mosta s menami predstaviteľov župy)
nápisová tabuľa na západnom zábradlí oceľovej konštrukcie mosta s menami staviteľov mosta
historická pohľadnica mostu zo začiatku 20. storočia