Monumento Salzburg
Medzinárodný veľtrh pamiatkovej starostlivosti a obnovy kultúrneho dedičstva
![](/fileadmin/images/xnaieeor.png)
Mozartovo rodné mesto Salzburg je každé dva roky hostiteľom trojdňového veľtrhu pamiatkovej starostlivosti a obnovy kultúrneho dedičstva Monumento. Na salzburskom výstavisku sa odbornej i laickej verejnosti predstavujú mnohé špecializované firmy ako aj štátne inštitúcie európskych krajín pôsobiace v oblasti ochrany a obnovy kultúrnych pamiatok a prezentácie kultúrneho dedičstva. Záujemca má možnosť navštíviť stánky vystavovateľov, ktorí sa zaoberajú napríklad reštaurovaním rôznych materiálov, remeselnou výrobou, čistením a ošetrovaním rôznych druhov povrchov, vykurovacími systémami pre pamiatkovo chránené objekty, výrobou chémie používanej v pamiatkarskej a reštaurátorskej branži, likvidovaním drevokazného hmyzu, opravou a technickým zabezpečením a podobne. Pravidelne sú zastúpené aj vydavateľstvá odbornej literatúry či nadácie a združenia na záchranu kultúrneho dedičstva. Na veľtrhu má pravidelné zastúpenie aj Pamiatkový úrad Slovenskej republiky.
Účasť Pamiatkového úradu
Nová tržnica v Bratislave sa stala národnou kultúrnou pamiatkou
Dňa 18. novembra 2022 nadobudlo právoplatnosť rozhodnutie o vyhlásení objektu mestskej tržnice v Bratislave za národnú kultúrnu pamiatku zo dňa 3. 11. 2022. Pamiatke bolo dňa 22. 11. 2022 pridelené číslo 12308/1 v Ústrednom zozname pamiatkového fondu.
Významná pamiatka neskorej moderny patrí k nepočetnej skupine krytých tržníc, ktoré vznikli na Slovensku v 20. storočí. Rozsahom obstavaného priestoru (88 580 m3) a svojou úžitkovou plochou (13 660 m2) však spomedzi nich výrazne vyčnieva. Vybudovaná bola medzi rokmi 1978 – 1983 v štýle, ktorý kooptoval aj zahraničné architektonické vplyvy.
Objekt je výnimočný svojím architektonickým konceptom. Dôsledným vizualizovaním konštrukčného systému a technologického vybavenia sa tento príklad high-tech architektúry na Slovensku zaraďuje k najkomplexnejším realizáciám v tvorbe architekta Ivana Matušíka, tvorcu ikonických obchodných stavieb ako sú obchodné domy Prior v Bratislave (1960 – 1968) a v Nitre (1968 – 1973).
Na vytvorení unikátnej konštrukčnej sústavy, prvýkrát použitej práve v tomto objekte, spolupracoval so statikom Pavlom Čížkom. Riešenie umožnilo architektovi aplikovať koncept mestských uličných priestorov v rámci otvoreného interiéru tržnice s presvetlením centrálneho priestoru („ulice“) kruhovými stropnými svetlíkmi a bočných priestorov („ulíc“) skleným plášťom budovy. Matušík vypracoval projekt do najmenšieho architektonického a umelecko-remeselného detailu vrátane na mieru vyrobeného mobiliára (predajné stánky, keramické kvetináče) a grafického riešenia orientačného systému stavby. Rukopis autora je dodnes ľahko rozpoznateľný aj pod vrstvami neskorších úprav. Objekt tržnice a jej ešte nezastavané okolie vytvárajú unikátny verejný priestor, ktorý má potenciál stať sa novým mestotvorným prvkom zástavby v okolí Trnavského mýta v Bratislave.